Overtuigingsprincipes van Cialdini
In deze eerste blog van Droom Digitaal gaat het over de zes overtuigingsprincipes van Caildini. Dr Robert Cialdini is een expert op het gebied van psychologie en marketing en auteur van het boek: Influence: The Psychology of Persuasion. Met behulp van deze overtuigingsprincipes kunnen de online strategieën van de onderneming geoptimaliseerd worden. Door met jou onderneming een aantal van deze verschillende overtuigingsprincipes toe te passen kunnen (potentiele) klanten overtuigd / beïnvloed worden tot het doen van een conversie.
1 Wederkerigheid
Wederkerigheid heeft te maken met het iets willen terugdoen voor een ander wanneer hij of zij iets heeft gekregen. Zo kan jouw onderneming eerst iets aan een persoon geven en zal diegene proberen wat terug te geven. Wees als onderneming bereid soms wat te geven om andere te helpen en zo te overtuigen om iets terug te geven. Enkele voorbeelden van producten/diensten die mogelijk kan weggeven:
-
- Een e-book
-
- Een proefmonster van je product
-
- Nieuwsbrief
-
- Een gratis consult/kennismakingsgesprek
-
- Handige tips of geheimen
2 Schaarste
Wanneer iets moeilijk te verkrijgen is, dan wordt hier meer waarde aan gehecht en willen mensen het eerder hebben. Schaarste is voor mensen een indicatie dat een product of dienst goed of populair is. Zo kun je als onderneming laten weten dat er nog maar een aantal producten of plekken beschikbaar zijn. Dit kun je ook doen voor een bepaalde tijd. Zo ontstaat er een gevoel van schaarste wat zich kan uiten in een hogere conversie.
-
- Alleen vandaag nog
-
- Nog maar vier producten/plekken
3 Autoriteit
Mensen zijn eerder geneigd iets aan te nemen van ondernemingen die autoriteit uitstralen. Zo kun je als onderneming laten weten aan een bepaald keurmerk te voldoen. Maak gebruik van recensies/reviews. Zo kunnen nieuwe bezoekers zien wat andere mensen van hun vinden.
4 Commitment en consistentie
Het principe van commitment en consistentie is een manier van beïnvloeden om bezoekers stap-voor-stap te verleiden tot een conversie. Zo kun je de kans vergroten om van een bezoeker een klant te maken door ze eerst te vragen om bijvoorbeeld:
-
- Een video te bekijken
-
- Een online enquête in te laten vullen
-
- Zich in te laten schrijven voor de nieuwsbrief
-
- Je social media kanalen te volgen
5 Sociale bewijskracht (social proof)
Om klanten te overtuigen is de sociale druk één van krachtigste beïnvloedende middelen. Zo kun je de bezoeker op de website laten zien hoeveel klanten hem voorgingen bij het doen van een aankoop. Het is tegenwoordig ook belangrijk om gebruik te maken van reviews en ratings. Hoe meer sociale bewijskracht hoe groter de kans op een conversie wordt.
-
- Dit product is al 55 keer verkocht
-
- Al 105 reviews
6 Sympathie (liking)
Bij het principe sympathie gaat het erover dat personen sneller aankopen doen bij personen die zij kennen, vertrouwen of mogen. Zo kun je met jou onderneming gebruik maken van vaste klanten om jou product of dienst te promoten. Op social media maken veel bedrijven tegenwoordig ook gebruik van influencers om bepaalde acties te promoten. Online complimenten kunnen ook bijdragen om als onderneming sympathieker gevonden te worden en hoe sympathieker jij als onderneming gevonden wordt hoe groter de kans op een conversie.
-
- Tell a friend
-
- Verstuur complimenten of leuke berichten na bepaalde handelingen
Wanneer jij als onderneming meerdere beinvloedingsstrategieën combineert zal het effect groter zijn dan wanneer jij het maar bij één van deze strategieën houd. Benieuwd welke principes jij goed kunt laten toepassen op je website? Neem geheel GRATIS contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden en wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen.